Isvafler på rismel / Ice Cream Cones on rice flour

isvafler-pa%cc%8a-rismel2isvafler-pa%cc%8a-rismel-med-bananis1

Det er blevet rigtig koldt udenfor. Ikke blot i Danmark (som jeg kan se på vejrudsigten 🙂 ) Men også her i Mexico City. Nogle dage er der dejlig varm og jeg kan rende rundt i t-shirt, imens der dagen efter kan der være så koldt at jeg finder jakke og tørklæde frem. Trods det kolde vejr, har jeg alligevel eksperimenteret med et par sundere isvafler uden smør, sukker og hvedemel. Jeg synes isvafler er så hyggelige, så det skulle prøves. Jeg må dog indrømme, at det er noget af en udfordring at få isvaflerne til at blive ligeså hårde som almindelige isvafler, nu jeg udelader sukker. Men resultatet er tæt på og når du ruller dine isvafler holder de formen – det er godt nok for mig. De smager dejlig og enkelte steder er de også sprøde. Jeg fyldte mine med bananis, chokolade og hindbær.

INGREDIENSER: (ca. 4-5 små isvafler)

1 æg
1 æggehvide
2 spsk Sukrin
1/2 tsk flydende vanille
25g rismel
1/2 knivspids salt

Kokosolie til stegning

FREMGANGSMÅDE:

  • Pisk alle ingredienser sammen med et piskeris
  • Varm en pande op med middelvarme og put lidt kokosolie på til stegning
  • Put 3 spsk dej på midten af panden og fordel det i en cirkel med din ske. Prøv at lave “pandekagen” så tynd som muligt.
  • Når pandekagen er bagt på begge sider tages den af panden og rulles som et kræmmerhus. Sæt de færdige kræmmerhuse ned i et glas så de kan holde formen imens de køler af
  • Server isvaflerne efter de er blevet bagt med fx bananis, chokolade og hindbær.

Tip: Jeg laver bananis (1 person) ved at fryse en pillet banan og blende den når den er frosset. Så får man en dejlig enkel, cremet bananis.

ENGLISH

It has become really cold outside. Not only in Denmark (which I can see at the weather forecast :)) But also here in Mexico City. Some days are nice and warm and I can walk around in a t-shirt and the next day it can be so cold that I have to put on my jacket and scarf just to stay warm. Despite the cold weather I have been experimenting in making a healthier ice cream cones without butter, sugar and wheat flour. I think ice cream cones are so cozy so I had to test a new recipe. However, I must admit that it is quite a challenge to get the ice cream cones to be as hard as the regular one when I don’t use sugar. But the result is close and when you roll your ice cream cones they keep the shape – that’s good enough for me. They taste lovely and in some places they are a bit crispy. I filled mine with banana ice cream, chocolate and raspberry.

INGREDIENTS: (about 4-5 small cones)

1 egg
1 egg white
2 tablespoons Sukrin ( 0 calorie sugar)
1/2 teaspoon liquid vanilla
25g rice flour
1/2 pinch of salt

Coconut oil for frying

PROCEDURE:

  • Beat all the ingredients together with a whisk
  • Heat a pan with medium heat and put a little coconut oil on for frying
  • Put 3 tablespoons of the batter in the middle of the pan and spread it in a circle with your spoon. Try to make the “pancake” as thin as possible.
  • When the pancake is baked on both sides then roll it into a cone. Put the finished cones into a glass so they can keep the shape while cooling off
  • Serve the cones just after they have been made with for excample  banana ice cream, chocolate and raspberry.

Tip: I make banana ice cream (1 person) by freezing a plucked banana and blend it when it’s frozen. By doing this you get a nice simple and creamy banana ice cream.

isvafler-pa%cc%8a-rismel1

isvafler-pa%cc%8a-rismel-med-bananis2

Leave a Reply

